Blog

Søgemaskineoptimering – Myter eller videnskab?

Jeg har nu arbejdet med søgemaskineoptimering i 9 år, dels som konsulent, dels i forbindelse med vores egne projekter.

Vi skal faktisk ikke mere end 3-4 år tilbage for at finde virksomheder, der investerede store summer i nye websites, der ikke var søgemaskinevenlige. Det skyldtes ofte, at udviklerne og internetbureauerne ofte var fuldstændig blanke hvad angår søgemaskineoptimering. I dag er interessen for SEO og SEM eksploderet, og nu har mange webudviklere en holdning til, hvad der er god søgemaskineoptimering.

Der er dog en ting som ikke har ændret sig siden Google kom til i 1997 og det er, at det kun er en hård kerne af Google’s udviklere, der helt præcis ved hvordan Google’s algoritme fungerer, og hvad der skal til for at blive nummer 1. Når nogle webmastere alligevel har været stand til at opnå bedre placeringer end gennemsnittet, er det fordi de har analyseret og testet forskellige løsninger. Den viden har de så delt med andre webmastere på f.eks. Webmasterworld.com.

I dag kan man finde en guide på Google til, hvad man skal gøre og ikke skal gøre for at få sit website indekseret i Google, men hvordan man bliver nummer 1 er stadigvæk overladt til den enkelte webmaster.

Nu kan det måske godt lyde som om jeg påstår, at der ikke er nogen der har den fjerneste anelse om hvordan man opnår gode placeringer på Google, men det er selvfølgelig ikke min pointe.

Alle såkaldte ”søgemaskinereksperter” (inkl. undertegnede) har en SEO model for, hvordan man optimerer et website. De store træk i denne model er nok ens for de fleste, men detaljerne varierer meget netop fordi der ikke findes en offentlig tilgængelig opskrift fra Google. Derfor er søgemaskineeksperternes viden baseret på erfaringer og i høj grad myter.

Som old school SEO’er har jeg af erfaring lært, at man skal udfordre enhver påstand om SEO og stille spørgsmål som f.eks.: Hvor ved du det fra? Bliver søgeresultaterne mere relevante af at vurdere en side på den måde? Hvor mange babyer vil blive skyllet ud med badevandet, hvis Google implementerede sådan et filter. Påvirker det Google’s indtjeningsmuligheder?

Jeg taler med en del webudviklere, og jeg synes der er en tendens til, at webudviklere lige pludselig er blevet eksperter efter, at de har læst en enkelt bog om SEO af en forfatter, der selv baserer siden viden på erfaring og myter.

Derfor oplever jeg, at jeg i større grad skal bruge tid på at afkræfte myter, når jeg skal samarbejde med en webudvikler.

SEO bliver aldrig til en eksakt videnskab. Branchen vil altid være belastet af myter, men vi kan i det mindste gøre os selv den tjeneste at udfordre disse myter.

Torben Lundsgaard
Forfatter
Torben Lundsgaard

Torben Lundsgaard er ekspert i SEO, hastighedsoptimering, sikkerhed og professionel drift og har mere end 20 års erfaring i branchen.

Vil du vide mere?

Ja tak. Kontakt mig >>

Eller ring på: 70 26 51 50

Læserinteraktioner

Kommentarer

  1. Pål Heick skriver

    Det er vel skrevet – jeg tillader mig at tilføje et link til SEOmoz’s gennemgang af search ranking factors – det er stadig myter og erfaringer, men samlet og kvalificeret af nogle af dem i faget med næsten lige så stor ekspertise som hr. Lundsgaard.
    Der er ikke ret meget nyt i det, men jeg bruger det ofte som pædagogisk redskab – folk har en tendens til at være villigere til at acceptere en påstand hvis den i en eler anden sammenhæng får 4,9 ud af 5…

  2. Rasmus Sørensen skriver

    Bah! myter eller videnskab? Det er voodoo og overtro hele dynen 😉

    Nej, jeg er 100% enig med Torben, og som ansvarlig for produktudvikling i samme virksomhed i mange år, har jeg måtte kæmpe mod mange air heads, som absolut ingenting vidste (ved?) om SEO – selvom de jo både havde læst alt på SEOmoz, været til konference med Matt Cutts og iøvrigt havde fået den lokale floorball klubs site op i toppen på google på “floor ball træning onsdag viborg”.

    Kvaliteten og evnen til success med SEO/SEM ligger i høj grad i erfaringen og dermed i trial and error, vidensdeling og networking med mange andre seo’ere. Udvekslingen af succes og fiasko har gennem årerne været med til at vi kunne undgå for mange kedelig kundemøder, hvor man skulle være “kasperforklarmigrøv” og prøve at overbevise en mutimediedesigner om, at metatags alene altså ikke gør det… og at hans flash er til at lukke op i #¤”%& i i forhold til seo…

    Mange af personerne på listen, som Pål henviser til, har været i “gamet” lige så længe jeg kan huske, og de har oftest en god track record og dermed noget at have det i.

  3. Rosenstand skriver

    I gamle dage gav man en 5-øre (tror jeg det var) i Folketinget til talere, der netop havde holdt en særligt rammende tale. Du får her en virtuel 5-øre!

  4. Frank Hellerup Madsen skriver

    Hej Rosenstand,

    Det er nu efter et folketingsmedlems første tale, at man får en mønt. (i gamle dage en 5-øre, nu vel snart en 50-øre).

    Så at give Torben en 5-øre for dette indlæg vil være at antyde, at han er en debutant :o)

    Spøg til side. Fint indlæg fra Torben.

  5. wolf skriver

    Webudviklernes hidtidige mangel på forståelse for SEO har givet en stor skare af folk, hvis øvrige evner indenfor andre emner ikke altid har været imponerende, mulighed for at udråbe sig selv som SEO-eksperter og tjene gode penge på det.

    Når der ikke er entydige svar, er der god plads til folk, der er for webudvikling, hvad selvbestaltede terapeuter er for psykiatrien. SEO er nærmest webudviklernes ord for NLP. 🙂

    Det er ikke overraskende, at et firma sætter sine webudviklere til at prøve gøre det nogenlunde rigtigt fra starten, frem for hyre en person, som for et stort gebyr beder en om at lave det hele om, uden at man helt forstår hvorfor. Med en varierende kvalitet på de selverklærede SEO-eksperter har det nok til tider også været et udmærket alternativ at sætte sine egne folk til at læse en bog om SEO, om ikke andet for at kunne udfordre eksperten lidt.

    Hvis jeg skulle hyre en SEO-ekspert, ville jeg naturligvis håbe, at personen havde erfaring, men jeg ville helt afgjort først acceptere personens erfaringsbaserede argumenter, når personen havde præsenteret beviser for deres gyldighed i form af kvantitative målinger. Selvfølgelig skal de uerfarne folk udfordres på deres antagelser, men det gælder bestemt også de erfarne folk.